Pásmo projekcí a závěrečný večírek konference Post Fake Turn, jež se koná 4.-6. 12. 2017. Konferenci pořádanou doktorandy FaVU tematicky zastřešují otázky po vztahu umění, zejména digitálního obrazu k pravdě. V době, která je označována přívlastkem „postfaktická”, dochází k novému zhodnocování: jak se proměnily podmínky distribuce informací v digitálním věku? Představuje tato nová situace půdu pro cynickou rezignaci nebo naopak nadějeplné vytváření nových etických a politických možností? Jakou roli může sehrát umění v přetváření našeho pojetí pravdy?
Termín konference:
4. – 6.12. 2017
4. 12. příjezd hostů, wrong bienale – opening
5. 12. hlavní část – příspěvky konference + panel + projekcia videí + afterparty
FAVU VUT, Údolní 53, Brno, budova U5 (aula)
Pásmo videí
NIKA AUTOR – Newsreel 63 (2017)
RUTI SELA A MAAYAN AMIR – Image Blockade (2015)
MARIE LUKÁČOVÁ – ČHOS (2015/2016)
Projekční pásmo videí doprovodí stejnojmenný blok příspěvků doktorandské konference FaVU s názvem Post Fake Turn (5.12. na FaVU v Brně).
Vzniklo jako součást kurátorského projektu Politika pravdy I. – Mezi realitou a fikcí, který pořádá pražská etc. galerie.
V díle Newsreel 63 slovinské autorky Niky Autor se esejistický narativ odvíjí od videozáznamu nebezpečného cestování na podvozku vlaku pořízeného uprchlíky přejíždějícími mezi Bělehradem a Lublaní. Motiv vlaku a jeho roli v dějinách kinematografie demonstruje na množství filmových úryvků, přičemž ji zajímá, jak obraz odráží a zároveň ovlivňuje vztahy mezi sociálními vrstvami ve společnosti. Z cesty na vlakovém podvozku je totiž jednou komediální scéna, jednou ilegální činnost. Nika Autor proto hledá původ těchto různých pojetí a při své jízdě napříč vizuálními dějinami využívá scény z dokumentárních i hraných snímků.
Izraelská dvojice Maayan Amir a Ruti Sela zaznamenává v jednoduché dokumentaní formě vědecký experiment, který poukazuje nejen na dlouhotrvající izraelsko-palestinský konflikt, ale především na vlastní chování lidí, kteří jsou jeho součástí, a na to, jakým způsobem se standardizovala jejich autocenzura. Video Image Blockade je součástí projektu Exterritory, který autorky společně iniciovaly v roce 2009 a jenž se pokouší nejen hledat, ale také vytvářet diskurzivní a fyzická místa pro vyrovnanou a interdisciplinární výměnu, jež by tak nebyla zatížena právy konkrétního teritoria či národnosti.
Česká umělkyně Marie Lukáčová pracuje ve svém raném díle s dokumentární fikcí, když si pro natáčení vybírá skupinu mužů žijících v pohraničních obranných objektech. Video ČHOS buduje na reálné situaci příběh o pohybu zboží přes hranice a fiktivní skupině, jež se tomu snaží zabránit. Do zjevně inscenovaných filmových obrazů pronikají momenty improvizace, které více či méně odráží aktuální společenské nálady.
————————–
Dlouhodobý projekt etc. galerie se zaměřuje na umělecké postupy v pohyblivém obraze rozvíjené v posledních letech, u kterých lze vysledovat dokumentární aspekty a/nebo polemický vztah vůči pravdivosti informací, s nimiž jejich autoři pracují. Projekt tak krouží kolem otázek, jakou pozici umělci zaujímají ke ztíženým podmínkám posuzování mediálně zprostředkovaných faktů a jakým způsobem poukazují na téma pravdivosti v době označované jako “postfaktická”.
kurátorky: Alžběta Bačíková a Anna Remešová