13. 6. Naslouchej stroji ►►► SUPERCOLLIDER WORKSHOP

Let The Bot Do The Job aneb Naslouchej stroji  ~ strategie pro živé hraní s automatizovanými systémy ~
13. 6.  14:00–21:00

[english below]

Workshop pod vedením Hannese Hoelzla (DE).

Přechod od běžných hudebních nástrojů k hraní s elektronickými stroji znamená zásadní obohacení v možnostech zvuku, polyfonie a komplexnosti. Přináší však také úskalí, která bychom neměli opomenout: počítač můžeme naprogramovat tak, že zahraje veškeré symfonické aranže dokonale a bez chyb, nebo hravě vygeneruje všechno, co ke své atmosféře potřebuje raveová klubová noc. Jaké místo pak ale na pódiu zbývá umělci?

Jednou z možných strategií, jak se s tímto rozporem vyspořádat, je dialog.

Forma zůstává během hraní otevřená tak, aby se performer mohl vydat kterýmkoli směrem, kdykoli se mu zachce, ale zároveň stroji deleguje tolik, kolik je to jen možné: ne jenom ty nudné věci jako časování, synchronizace nebo sekvencování – počítač je dost chytrý na to, aby dělal rozhodnutí také sám: Let The Bot Do The Job!

Dialog však neznamená jednom výměnu replik, ale hlavně naslouchání. Jaké podněty nám jako performerům může počítač dát a jak ně reagovat? Překvapováním navzájem a ukazováním nečekaných směrů mohou člověk i stroj zaujmout emancipovaný postoj a vytvořit na pódiu situaci, ve které se nikdo nebude cítit nepatřičně. Toho lze dosáhnout bez velké magie na pár stránkách kódu v programovacích jazycích jako například Supercollider.

Na workshopu začneme od základů, abychom pochopili, jak můžeme zvuky syntetizovat a uspořádávat do vzorců – paternů.
Pak vememe několik příkladů beatového materiálu a zkusíme vytvořit meta-dialogické-alogritmy, které je pak promění na bohaté zvukové krajiny, jaké nám komerční hudební softvéry nebo hardvéry poskytnou jen stěží.

Workshop je určen nejen začátečníkům: jakákoliv zkušenost s programováním je vítaná 🙂

Na workshop si přineste:

~ vlastní počítáč
~ sluchátka
~ prosím, nainstalujte si SuperCollider IDE 3.6.6 (cross-platform) z http://supercollider.github.io/download.html

Přihlášky na workshop a více info:
prahavbrne ♥ gmail.com

Trvání workshopu: 14 – 21 h, včetně pauzy na občerstvení. Účastníci budou moct po workshopu navštívít koncert Bob Ostertag, který vystoupí v hlavním programu ENH.

O lektorovi:

HANNES HOELZL (DE)

Hannes Hoelzl se pohybuje v různých oborech a jako autor se objevuje v různých souvislostech, ale většinou jde o fenomén zvuku. Jeho hudební vývoj a pojetí směřuje ke specifickému konceptu elektronické hudby, kdy zacházení s počítačem se pokud možno přibližuje k postupům, které najdeme u současné improvizované hudby. Jako hudebník využívá nástroje vlastní konstrukce ve spojení se softwarovým prostředím SuperCollider.
http://www.earweego.net/

Akce je součásti festivalu Expozice nové hudby 2015.
http://www.mhf-brno.cz/expozice-nove-hudby

Hlavní program 28. ročníku festivalu Expozice nové hudby / Procházení hudbou opět doplní off-stage v kulturním prostoru PRAHA (Husova 18, Brno), který reaguje na hlavní téma festivalu a projde hudbou v živém kódu.

///// ——————————–—————- ////
EN INFO:

LTBDTJ â Let The Bot Do The Job
â strategies for live music performance with automated systems

Moving from conventional instruments to playing with electronic machines is a huge upgrade in sonic possibilities, polyphony and possible complexity. But there are also pitfalls to avoid: The machine can be programmed in a way that it plays an entire symphonic arrangement all on its own, without mistakes; or it can generate all that is needed for a flawless all-night rave club evening: Does it make the performer obsolete on stage?

One possible strategy to overcome this dilemma is a dialogue:

We keep the form open to go wherever way we feel like during performance, we delegate as much as possible to the machine: not only the boring stuff like timing, synching, sequencing – the computer is smart enough to make decisions on its own: Let The Bot Do The Job! On the other hand, a dialogue is not just about exchanging lines, but also and more importantly: about listening. What can the machine suggest to us as the performers and how will we react to it?

By surprising each other on stage with unforseen directions, both human and machine can assume an emancipated position, where none of us feels obsolete. This can be achieved without much wizardry in a few pages of code, in music programming languages like Supercollider.

In the workshop, we will start with the basics to understand how sounds are synthesized and arranged into patterns. Then, we take an amount of beat-oriented example material and cook up our meta-dialogue-algorithms to shape the material into exciting sonic landscapes that are hard to get from commercial music software.

– Beginners welcome, any experience with programming even more welcome

– Bring your own laptop and a pair of headphones

– Please install the SuperCollider IDE 3.6.6 (cross-platform) on your computer from <http://supercollider.github.io/download.html>

– Time: 14h – 21h including coffe break, dinner break. After the dinner break, a jam session is planned.

More info + registration:

prahavbrne ♥ gmail.com

https://www.facebook.com/events/1454589991505598/

-->