11. 4. 19:00 – JELENA VESIĆ: NEUTRALITA

For english scroll down – – – – – – –

O NEUTRALITĚ
Politicky neutrální anti-koloniální globalita a politika války a míru

Téma vychází z performativní přednášky a zároveň i knižního projektu s názvem „On Neutrality“ (autoři Vladimir Jerić, Rachel O’Reilly a Jelena Vesić), které se věnují juxtapolitickému konceptu „neutrality“ a „neutralizace“ ve smyslu jejich užití při zaujímání politických a estetických pozic v rámci různých „mezinárodních vztahů“, a to především jako odpověď na mocenské spory.

V kontrastu s morálně minimalistickým konceptem neutrality, tak, jak jej uvádí do pohybu liberální modely vládnutí, historicky i dnes, a to napříč uměním a politikou, odhaluje projekt „On Neutrality“ bohatou a pestrou současnost situovaných a politizovaných forem neutrality, které pramení z aktivní sebeprofilace nezúčastněných zemí a „zemí třetího světa“, které získaly nezávislost během studené války v rámci politiky dekolonizace, nezávislosti, míru a zaujetí postoje politické neutrality vůči světovým impériím své doby.

Politizované dějiny různých konceptů neutrality jsou tu v juxtapozici s vlnami depolitizující neutrality, včetně manažerské neutralizace politiky, které se – i díky humanitární rétorice, na kterou sází současné umění – drží při životě mírněním institucionálního napětí a agonistickými možnostmi produkce v kontextech rekolonizace ze strany nadnárodních korporací.

JELENA VESIĆ je nezávislou kurátorkou, spisovatelkou, redaktorou a lektorkou. Byla spoluvydavatelkou periodika Prelom – Journal of Images ana Politics (2001-2009) a je spoluzakladatelkou nezávislé organizace Prelom Collective (2005-2010). Je aktivní v publikační, výzkumné a výstavní praxi, v níž se prolíná politická teorie se současným uměním. Ve svých textech Jelena Vesić zkoumá vztahy mezi uměním a ideologií v oblasti geopolitických dějin umění. Zaměřuje se na experimentální umění a výstavní praktiky šedesátých a sedmdesátých let v bývalé Jugoslávii a východní Evropě. Píše také o umělecké práci a praxe “sebe-organizace” ve věku kognitivního kapitalismu. Její poslední kurátorské projekty jsou založeny na experimentech s formáty performativních přednášek, nemateriální kvalitě exponátů a vyprávění, jsou jimy: Oktobar XXX: Výstava-Symposium-Performance (2012-2013); Na spodním proudu sjednávání umělecké práce – Mezi láskou a penězi, mezi penězi a láskou (2013-2014); a Výstava o práci a lenosti (2012-2015). Jelena Vesić žije a pracuje v Bělehradě.

Přednáška s diskuzí je součástí dlouhodobého cyklu PRÁVO NA MĚSTO a je připravena ve spolupráci s Ateliérem intermédií FaVU VUT v Brně a finančně je podpořena Interním fondem studentských projektů VUT v Brně, MKČR a NČA.

Dramaturgie cyklu: Vjera Borozan (UMPRUM, Praha), Šárka Svobodová (4AM/Fórum pro architekturu a média) a Pavel Sterec (FaVU, Brno).

– – –

On Neutrality
Non-Aligned Anti-Colonial Globality and Politics of War and Peace

Taking from the lecture-performance and book project “On Neutrality” (by Vladimir Jerić, Rachel O ’Reilly and Jelena Vesić) this lecture deals with the juxtapolitical concept of “neutrality” or “neutralisation” in terms of its use in political and aesthetical position-taking within different “international relations,” especially as a response to discrepancies of power.

In contrast to the moral minimalist concept of neutrality as it is mobilised in liberal governmentalities, historically and today, across art and politics, the project “On Neutrality” considers the rich variegated recent history of situated, politicised forms of neutrality concepts, which stemmed from the active positioning of Non-Aligned and “third world countries” gaining independence during the Cold War era and reclaiming neutrality as a politics of de-colonization, independence, peace and non-alignment with the powerful world empires of the time…

This politicised history of neutrality concepts is juxtaposed with the waves of depoliticising neutrality, including curatorial neutralizations of politics, which aided and a betted by the humanitarian rhetoric of contemporary art, persist in attenuating institutional anxiety and agonistic possibilities of production in contexts of re-colonisation by multinational corporations.

JELENA VESIĆ is an independent curator, writer, editor, and lecturer. She was co-editor of Prelom – Journal of Images and Politics (2001–2009) and co-founder of independent organization Prelom Collective (2005–2010). She is active in the field of publishing, research, and exhibition practice that intertwines political theory and contemporary art. In her writing, Vesić explores the relations between art and ideology in the field of geopolitical art history writing, focusing on experimental art and exhibition practices of the 1960s and 1970s in former Yugoslavia and Eastern Europe. She also writes on artistic labour and practices of self-organization in the age of cognitive capitalism. Her latest curatorial projects are based on experiments with the form of lecture-performance, immaterial quality of the exhibits and story telling, and include: Oktobar XXX: Exposition–Symposim–Performance (2012–2013); On Undercurrents of Negotiating Artistic Jobs – Between Love and Money, Between Money and Love (2013–2014); and Exhibition on Work and Laziness (2012–2015). Vesić lives and works in Belgrade.

The lecture and discussion is organized in frame of project The Right for the City in cooperation with the Intermedial Studio od Faculty of Art BUT in Brno.
Dramaturgy: Vjera Borozan, Šárka Svobodová, Pavel Sterec

 

https://www.facebook.com/events/1065802320132727/

-->