ST / 14. 12. / 19.00 / KMENY 90 / křest knihy

15168651_564532503736513_6643135031749923415_o

Publikace Kmeny 90, jejímž autorem je raper, umělec a vůdčí osobnost labelu a nakladatelství BiggBoss Vladimír 518, reflektuje fenomén alternativní kultury 90. let 20. století.

Po úspěšných knihách KMENY a KMENY 0 přichází Vladimir 518 v roli editora s poslední částí této výpravné trilogie. KMENY 90 mapují unikátní období devadesátých let pomocí vhledu do prostředí městských subkultur a okrajových kulturních společenství. V celkem 25 kapitolách sleduje důsledky dramatických proměn, které nastartovala revoluce v listopadu 1989. Kniha vychází již tradičně v grafické úpravě Jana Havla.

Moravská galerie připravuje na květen 2017 zahájení stejnojmenné výstavy, inspirované právě touto knihou. Vstup zdarma.

fb event


unnamed-1

Politický převrat v listopadu roku 1989 zcela změnil charakter městské nonkonformní mládeže. Ta okamžitě po politickém uvolnění začala absorbovat nové impulzy ze zahraničí, které ovšem mnohdy přetavovala v naprosto originální kulturní novotvar, stojící někde na pomezí východu a západu, undergroundu i popkultury. Tato situace potvrzuje i dnes již trochu otřepanou frázi, že devadesátá léta jsou vlastně druhé „šedesátky“. Toto srovnání ovšem zcela přesně pramení z totožného kulturního rozkvětu, který probíhal jak v hlavním společenském proudu, tak na jeho okraji. Tam se již před rokem 1989 připravovalo mnoho (do té doby ne příliš viditelných) společenství, které díky politickému převratu zažilo několik let nevídané pozornosti. Punkové, metalové i třeba novovlné skupiny prodávaly své desky v desetitisícových nákladech a nově vznikající kluby nezvládaly nápor fanoušků při jejich koncertech. K těmto v základu již existujícím subkulturám se ovšem začalo přidávat velké množství těch nově vznikajících a právě ony vnesly do nově vznikající demokracie ještě další, zcela svěží a do té doby nevídaný vítr. Díky nevyjasněné majetkoprávní situaci se dokonce i v centru měst usazují squateři. Rock’n’roll devadesátých let většina lidí vnímá především prizmatem fenoménu retrofilmu Šakalí léta, ovšem někde hluboko za ním už v tu chvíli bobtná mnohem reálnější a magičtější rockabilly scéna. Do Prahy a následně do celých Čech se naplno dostávají fenomény jako graffiti, rap a breakdance. Vedle celorepublikové exploze rockových klubů, se začíná rozvíjet i silná elektronická scéna, ve které je samozřejmě možné sledovat mnoho různě specializovaných proudů. Od travelerské free techno komunity, přes undergroundové jungle a drum and bass kluby, až po velké haly a festivaly zasvěcené house music. Vedle už existující a dále se rozvíjející skateové scény se etabluje ta bruslařská, podobně jako vedle punkové ta skinheadská. Ze scifi komunity se vyděluje proud hráčů deskových her a zavírá se na dlouhé roky do přítmí svých specializovaných heren. Scény, do té doby označované jako alternativa a underground, procházejí velkou transformací a mnohde nezůstává kámen na kameni. Objevují se skuteční vontové, po pár solitérních pokusech se ustaluje reggae scéna a společně s tím se paralelně v jiné části společnosti z mnoha depešáků stávají ortodoxní fans skupiny Oceán.

Autoři kapitol: Petr “Hraboš” Hrabalik (Undergorund), Josef Švejda (Brusle), Saša Neuman a Lukáš Kolíbal (Reggae), Jan Faltus (Squat), Jana Kománková (Dance), Jan Charvát (Military), Štěpán Málek (Punk), K. (Vontové), Miroslav Václavek (Oceán), Vladimir 518 (Graffiti), Martin “Žárovka” Neal (Techno), JQr (Teplí), Ondřej Horák (Rockabilly), Arnošt Novák (Anarchismus), Karel Veselý (Rap), Honza Vedral (Skinheads), Petr Korál (Metal), Miloš Hroch (Skate), Tomáš “Ivan” Mládek (Hardcore), Martin Klíma (Dračí doupě), Tomáš Pospiszyl (Výtvarníci), Ivana “IM Cyber” Marcinová (Jungle DNB), Pavla Jonssonová (Alternativa), Vladimír Hulec (Sv. divadlo), Tomáš Pšenička (16-bit)

BigBoss web

unnamed

-->