Knihovna PRAHA / Galerie VI PER a Irma Boom

Jedna z kurátorovaných kostek knihovny PRAHA se stala prostorem Irmy Boom ve spolupráci s pražskou galerií VI PER a jejich výběru publikací. Přijďte v následujících dnech počíst, ještě před uzavřením pražské kavárny z důvodu probíhajících útoků velikonočních dní.

Irma Boom, The Architecture of the Book, Lecturis, Eindhoven 2013 >>> Autorská kniha Irmy Boom byla vydaná poprvé v roce 2010 pod názvem Biography in Books k její vlastní výstavě na University of Amsterdam Library. Kniha je defacto katalogem knižních úprav Irmy Boom a je nepřekonatelná svým miniaturním rozměrem. Logo Boom na obálce navrhl pro Irmu architekt Rem Koolhaas. Vystavené druhé vydání (2013) je rozšířeno o nové práce za poslední tři roky. Boom plánuje vždy po několika letech vydat další doplněné vydání, pokaždé v nepatrně zvětšeném formátu. K tomuto vydání existuje exemplář ve formátu XXL.

Petra Blaisse, Movements 25 %: Introduction to a Working Process, Architectura & Natura, Amsterdam 2012 >>> Knížka vyšla původně v roce 2000 k výstavě textilní návrhářky Petry Blaisse a jejího studia Inside Outside v newyorském Storefront for Art and Architecture. Kruhové průrazy připomenou ročenku firmy Vitra z roku 1998. Půvabný koncept knížky ukazuje návrhy do interiéru při listování do leva, a návrhy do exteriérů při listování doprava, stejně tak se proměňuje nápis na ořízce knihy: Inside/Outside. Toto vydání je reprint z roku 2012 (obsahuje i DVD s filmem Franse Parthesiuse).

Rem Koolhaas (ed.), Elements of Architecture, Marsilio Editori, Venice 2014 >>> Kolekce 15 knížek o základních prvcích architektury vyšla jako součást stejnojmenné výstavy na architektonickém bienále v Benátkách 2014. Irma Boom navrhovala grafickou koncepci jak výstavy, tak této knižní kolekce. Každý díl má svou barvu, která jím prochází od začátku do konce, od hřbetu až po ořízku a pomáhá zpřehlednit obsah. Původně mělo jít o jednu velkou knihu, ale vzhledem k počtu 2 336 stran se nakonec rozdělila na 15 jednotlivých „elementů“: podlaha, stěny, strop, střecha, dveře, okno, fasáda, balkón, chodba, krb, záchod, schody, eskalátor, rampa, výtah.

Robert McCarter (ed.), Wiel Arets: Autobiographical References, Birkhäuser, Basel 2012 >>> Projekty, přednášky, rozhovory a eseje teoretiků o práci nizozemského architekta Wiela Aretse a jeho studia. Členění kapitol evokuje důsledné řazení a organizaci dokumentů a výrazně se propisuje do hřbetu knihy nejen graficky, ale i prostorově.

Marijke Beek (ed.), Living Library: Wiel Arets, Prestel, Munich – London – New York 2005 >>> Publikace věnovaná knihovně Utrechtské univerzity od holandského architekta Wiela Aretse, zachycuje život knihovny z mnoha pohledů. Z podnětu Irmy Boom jsou lesklé celostránkové fotografie proloženy texty a různorodými reprodukcemi na tenkém novinovém papíře.

Irma Boom (ed.), Workspirit Six: Vitra, Vitra, Birsfelden 1998 >>> Dnes již ikonická ročenka pro nábytkářskou firmu Vitra je v podstatě autorskou knihou. Ražené otvory na každé stránce vytvářejí zajímavé koláže produktů Vitry a každodenního života jejích zaměstnanců. Každá stránka má dva odlišné povrchy papíru. Podobný motiv průrazů skrze strany najdeme také v o něco mladší knížce pro Petru Blaisse.

Nina Stritzler-Levine (ed.), Artek and the Aaltos: Creating a Modern World, Yale University Press, New Haven – London 2016 >>> Katalog k stejnojmenné výstavě (2016) v Bard Graduate Center v New Yorku, pro které Irma Boom vytvořila i několik dalších katalogů. Kniha představuje finskou designérskou společnost Artek a spoluzakladatele firmy, manžele Alvara a Ainu Aaltovi. Nečekané je použití velmi tenkého a velmi průsvitného papíru.

Aaron Betsky – Adam Eeuwens, False Flat: Why Dutch Design is So Good, Phaidon, London – New York 2004 >>> Obsáhlá přehlídka současného holandského designu. Obrazovou část doplňují historická, kulturní či geografická srovnání.

Earl Martin (ed.), Knoll Textiles, 1945–2010, Yale University Press, New Haven – London 2011 >>> Katalog k výstavě textilní společnosti Knoll v Bard Graduate Center v New Yorku. Působivý je reliéfní obtisk látky na obálce a rozehraný motiv textilie na ořízce. Ze spolupráce firmy Knoll a Irmy Boom vzešlo i několik návrhů na látky a bytové tapety. Ještě výraznější haptické připodobnění látce použila Irma Boom o několik let dříve na ořízce knihy americké textilní designérky Sheily Hicks, oceněné titulem Nejkrásnější kniha světa na knižním veletrhu v Lipsku v roce 2007.

Matilda Olof-Ors (ed.), Olafur Eliasson: Reality Machines, Koenig Books, London 2016 >>> Reality Machines je již třetí knížka Irmy Boom pro norského umělce Olafura Eliassona. Pozoruhodná souhra dvou osobností – umělce a grafičky – dělá z těchto knížek téměř umělecké objekty.

Irma Boom, Colour Based on Nature, t. e. (Thomas Eyck), Oosternijkerk 2012 >>> Autorská kniha navazuje na předchozí publikaci Irmy Boom Kleur / Colour z roku 2005 pro holandskou tiskařskou společnost Grafische Cultuurstichting, v níž byly barvy jednotlivých stran odvozeny z 80 ikonických děl výtvarného umění. Barevné diagramy v této knize jsou odvozeny z 80 míst přírodního dědictví UNESCO, celostránkové barvy jsou unikátní, míchané na míru. Knihu si musí každý rozřezat sám, stejně jako její kartonový obal.

> Irma Boom (1960) < patří mezi respektované světové úpravce knih, za svou kariéru vytvořila více než 300 publikací pro instituce jako Muzeum moderního umění v New Yorku, OSN, Vitra, studio OMA Rema Koolhaase nebo osobnosti jako Sheila Hicks či Olafur Eliasson. Pro Irmu Boom je důležitá konceptuální práce s médiem knihy, používá miniaturní formáty i knihy XXL velikostí, zásadně pracuje s barvou uvnitř i vně knihy, užívá materiály k navození haptických zážitků. Sama sebe neoznačuje za grafičku, ale „knižní návrhářku“ a ke knihám přistupuje jako k samostatným svébytným uměleckým dílům či objektům. Přesto mají její práce jasnou strukturu, rytmus a řád. Irma Boom žije a pracuje v holandském Amsterdamu.

> Galerie VI PER < byla otevřena v březnu 2016 v pražském Karlíně. Témata výstav, diskusí a přednášek ve VI PERu jsou provázána s architekturou a s jejími přesahy do ostatních společenských oblastí. Výstavu Irmy Boom jsem uspořádali na přelomu roku 2016/2017, zajímala nás především spolupráce Irmy Boom s architekty, s architektonickými studii či s umělci. Pro Prahu v Brně jsme z naší kolekce vybrali knížky výtvarně nejvýraznější.

 

> otevírací doba <

14.4. ▶ 16 – 24
15.4. ▶ 16 – 24
16.4. ▶ zavřeno – zatvorené – closed
17.4. ▶ zavřeno – zatvorené – closed

-->